English:

Sjan Brok (Born in the Netherlands, Waalwijk) studied at the Academy of Art St.Joost in Breda. She is qualified in the database of the Rijksburo for Art Documentation in Amsterdam as a monotype artist, painter and graphic artist. In an exhibition the SBK shows about thirty monotypes and colour etchings of her hand. The monotypes almost seem to be painted by the use of the printmaking press: they consist of very fine lines, varied with robust, colourful strokes against a light grey background. Scratches and strokes vary, each of them with their own colour and texture. Thin, thick, light, heavy: this way Brok creates a rhythm of strokes in which the movement of the artist hand is still tangible. In this way she lets the colours dance in several tones. From earlier monotypes of Brok it becomes clear that we are dealing here with her more experimental work. In this earlier work she played with movement and rhythm: she printed by using stencils: always the same dark figures on a background in pastel shades.In those works one could still descry human characters.

Nederlands:

Sjan Brok  studeerde aan de Sint Joost Academie in Breda. Ze wordt in de database van het Rijksburo voor Kunsthistorische Documentatie gekwalificeerd als collage kunstenaar, schilder en graficus. In een expositie toont de SBK een dertigtal monoprints en kleurenetsen van haar hand. De monoprints lijken bijna ‘geschilderd’ met behulp van de drukpers: ze bestaan uit hele fijne lijntjes, afgewisseld met robuuste, kleurige streken tegen een (licht)grijze achtergrond. Krassen en vegen wisselen elkaar af, ieder met een eigen kleur en toets. Dun, dik, licht, zwaar: zo creëert Brok een ritme van streken waarin de beweging van de kunstenaarshand nog haast voelbaar is; zo laat ze de kleuren in verschillende toonaarden zingen. Uit eerdere monoprints van Brok blijkt dat we hier met haar meer experimentele werk te maken hebben. Ook daarin speelde ze met beweging en ritme: ze drukte met behulp van sjabloondruk steeds dezelfde donkere figuurtjes af op een achtergrond in pasteltinten. Maar waar de kijker in dát werk nog menselijke figuren kon ontwaren, laat Brok in deze monoprints puur de inkt en de streken het werk doen, waardoor het beeld nog directer over komt. Overigens is het spannende aan de monoprinttechniek, dat slechts één afdruk kan worden gemaakt: de afbeelding wordt direct met inkt op de plaat gemaakt, waarna deze meteen wordt afgedrukt. Iedere monoprint is dus een uniek werk. Naast monoprints toont de SBK drie series figuratieve kleurenetsen van Sjan Brok. De serie gezichten gaf Brok nuchtere titels mee als ‘Situatie VI’ of ‘Situatie X’; toch hebben ze een bijzonder persoonlijke uitstraling. Er zitten vreemde koppen bij die opvallen door hun grote ogen of oren. De kleurige vlakken doen vermoeden dat Brok meerdere diepdruktechnieken naast elkaar heeft gebruikt: met behulp van de aquatinttechniek kunnen aan een ets of drogenaald- tekening kleurvlakken worden toegevoegd die in oplage kunnen worden meegedrukt. De tweede serie bestaat uit etsen met exotische titels als ‘Ma Ling’, ‘Under palms’ en ‘Palmeries’. Ze tonen Aziatische figuren in combinatie met Chinese karakters. De derde en laatste serie kleurenetsen is sterk in z’n eenvoud: Brok tekende met een paar lijntjes landschappen in pasteltinten. Het beeld lijkt bewust eenvoudig gehouden. Daardoor heeft het een bijzondere helderheid en een zachte uitstraling.